حضور کودکان در مسجد

پیامبر خدا (ص) فرمودند آن‌ها (نوجوان) قلبی فضیلت پذیر و دلی رقیق‌تر و حساس‌تر دارند؛ خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم. جوانان و نوجوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند ولی پیران از قبول دعوتم سر باز‌زدند و به مخالفتم برخاستند (میرعظیمی، 1387، ص165).

همان‌طور که حضرت علی(ع) فرمودند: «إِنَّمَا قَلْبُ‏ الْحَدَثِ‏ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ»(مجلسی، 1376، ج1، ص223) دل نوخاسته مانند زمینی است که در آن چیزی کشت نشده‌است و هر بذری که در آن افشانده شود، آن را می‌پذیرد.

امام خمینی(ره) می فرمایند: کودک جدید العهد است به ملکوت. در جایی دیگر نیز نوجوان را جدیدالعهد معرفی کرده‌اند. نوجوانان و جوانان به آن عهد ازلی و میثاق ابتدایی که با خدا بسته‌اند پای‌بند هستند. کودک هنگام تولد، وجودی پاک و دست نخورده دارد و فطرت او وفادار به عهد ازلی است و از همین رو بزرگترها باید مراقب کودکان و نوجوانان خود باشند و آن‌ها را بعیدالعهد نکنند (میرعظیمی، 1387، ص167).

تمایل فطری جوانان به مذهب آن قدر شدید است که همه‌ی روانشناسان می‌گویند: بین بحران تکلیف و جهت‌های مذهبی، ارتباط انکار ناپذیری دیده می‌شود. حتی کودکانی که در خانواده‌های دور از مذهب و ایمان پرورش یافته‌اند، در دوران بلوغ علاقه‌ی بیشتر از خود به مسائل مذهبی نشان می‌دهند.

یکی از راه‌هایی که تصوّر دقیق و صحیحی از خدا در ذهن فرزند ایجاد می‌کند، متوجه کردن او در سن طفولیت به نماز است، همچنان که ائمه(ع) به آن اشاره دارند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *